På Nyskapingskonferansen i Østfold i november i fjor var meldinga klar: Det er rom for større produksjon både av bær, frukt, rotgrønnsaker og poteter. – Importen øker, samtidig med økende nasjonal etterspørsel.
Det er store muligheter for de som ønsker å satse på grøntmarkedet, mener Espen Gultvedt i Bama. Men han advarte mot å satse uten forankring i markedet. Grøntmarkedet styres av streng logistikk og langsiktige avtaler. – Derfor må all produksjon være planlagt.
Vekst på grønt hos Bama
I fjor noterte Bama seg for en vekst i det norske markedet på sju prosent. Kålrot, gulrot, blomkål, broccoli, løk, tomat, agurk, isbergsalat, kruspersille, dill og diverse krydderurter øker alle jevnt. Det er også større etterspørsel etter økologiske varer. Men skal andelen norske varer øke, trengs det flere offensive produsenter
Må fokusere på ferskhet og kvalitet
Importen til grøntsektoren øker, men Bamas signaler gir muligheter. De ønsker å ha en sterk forankring i norsk produksjon, derfor er det et paradoks at andelen norske varer synker. Gultvedt mener det er mye å hente på kvalitet – de importerer ikke på grunn av pris, påpeker han. Fokuset er kvalitet, smak og utseende. – Strengt importreglement er også en av årsakene til at potetsortene ikke blir fornyet. Sist vi fikk en ny potetsort av betydning, var når Asterix kom på markedet i 1997.
Tror på samarbeid
Espen Gultvedt tror at et langsiktig samarbeid mellom produsentene på begge sider av Oslofjorden kan møte etterspørselen og øke produksjonen av norskproduserte bær, frukt, grønnsaker og poteter. Her er forholdene best.
Nyskapingskonferansen arrangeres av Fylkesmannen i Østfold, Østfold Fylkeskommune, Innovasjon Norge, Østfold Bondelag, Norsk Landbruksrådgivning SørØst og Grønt Pakkeri SA.
Kilde. Bondebladet