En fersk undersøkelse fra DIBS, som er Nordens ledende leverandør av betalingsløsninger til e-handel, viser at vi kjøper stadig mer fra smartmobiler og nettbrett.
En viktig salgskanal
– Volumene er fremdeles begrensede, men vi forventer å se en betydelig økning når dette sprer seg på tvers av alle kundesegmentene. Butikkene kan dra store fordeler av denne nye digitale handelsplattformen, men det krever et godt grunnarbeid for å lykkes, sier Henrik Begby Andersen, country manager i Dibs Norge.
18 prosent av samtlige forbrukere og 29 prosent av de i aldersgruppen 15-34 år handler nå via mobile enheter (DIBS E-handelsindeks 2012).
Undersøkelsen viser at det er flere menn enn kvinner som handler via mobilen. På landsbasis har 21 prosent av mennene og 14 prosent av kvinnene handlet med smartmobiler og nettbrett i løpet av de siste seks månedene. Dessuten er de som bor i byene også mer tilbøyelige til å handle fra mobilen.15 prosent av svenskene har begynt å handle mobilt, mens tallet for Norge som nevnt er 18 prosent. Men vi blir slått av danskene, hvor 19 prosent handler mobilt.
Gjør det til en vane
Har du først begynt å handle på mobilen, er forskjellene mellom by og land små. Av de som handlet på mobilen de siste seks månedene, handlet de som bor i byene 5,8 ganger mens de som bor på landet handlet 5,2 ganger. Og har du prøvd å handle med smarttelefon eller nettbrett blir det fort en vane. I gjennomsnitt ble det foretatt 5,7 kjøp i løpet av de siste seks månedene. Menn handler i snitt seks ganger i løpet av seks måneder, mens kvinner i snitt handler 5,1 ganger.
(Kilde: www.mobilen.no – klikk for å lese hele saken)