Det er arbeidstakers ansvar å sende inn de riktige opplysningene, selv om arbeidstakeren har et selvstendig ansvar for å kontrollere at opplysningene er riktige. Så blir det feil, kan det få skattemessige konsekvenser for arbeidsgiver.
Opplysningene arbeidsgiver gir i a-meldingene er svært viktige for at arbeidstakeren skal få riktig skatt. De legges blant annet til grunn ved likningen og skatteavregningen av arbeidstaker – hvis det ikke kommer inn andre opplysninger. Leverer man ikke a-meldinger, vil det som er trukket i skatt av arbeidstakerens inntekt ikke bli registrert på arbeidstakeren, og arbeidstakerens skatteoppgjør blir feil.
Kan få skjerpet tilleggsskatt
Konsekvensene av at arbeidsgiver ikke sender inn a-meldinger, eller a-meldinger som er feil utfylt, er tilleggsskatt. Tilleggsskatten beregnes som hovedregel med 30 prosent av den skatten som er eller kunne vært unndratt. I alvorlige tilfeller blir tilleggsskatten skjerpet. Den totale tilleggsskatten blir da 45 eller 60 prosent.
Arbeidsgivere som oppdager at det er feil eller mangler i a-meldingene som allerede er sendt inn, må snarest mulig korrigere opplysningene.
Er du usikker på hvordan du fyller inn a-meldingene? Ta kontakt med din regnskapsfører!
Kilde: Skatteetaten