[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Jo Petter Grindstad Glommen Skog

Næringspolitisk rådgiver Jo Petter Grindstad – Glommen Skog

Høyre/FrP-regjeringen har lagt frem forslag til statsbudsjett for 2015. For innlandet og skognæringen er det gode nyheter at det generelt økes med bevilgninger til veg og bane. I tillegg er det ekstra gode nyheter at det økes med midler til skogsbilveg spesielt. Norge har lavere dekning av skogsbilveger enn sammenlignbare land. 

Over tre fjerdedeler av skogsvegnettet er mer enn 25 år gammelt, skriver Glommen Skog på sine nettsider. Næringspolitisk rådgiver hos Glommen, Jo Petter Grindstad, sier videre:
– Vi kunne ønske oss midler til utbygging av konkrete flaskehalser på fylkesvegnettet. Det er ikke sikkert at økte midler til rentekompensasjonsordningen for fylkeskommunene er nok. De må jo tross alt nedbetale eventuelle økte lån.

Totalrammen for bevilgninger til skogsbilveg er nå på rundt 100 millioner i følge Listhaug. Regjeringen ønsker mer tømmertransport over fra vei til jernbane, derav de økte bevilgningene i neste års budsjett. Det er satt av 76 millioner kroner til det videre arbeidet med oppdatering av tømmerterminalene på Koppang og Norsenga i Kongsvinger. Tidligere i år åpnet regjeringen for tyngre og lengre vogntog – såkalte “modulvogntog” som måler rundt 25 meter i lengde. Begge disse grepene betyr mye for skognæringen, og man snakker om besparelser i 100-millionersklassen.
– Stadig tøffere konkurransevilkår for norsk massevirkeindustri har gjort gode og konkurransedyktige transportløsninger stadig viktigere for skognæringen i Norge. Selv om vi kunne tenke oss en raskere utbyggingstakt er vi fornøyd med økte midler, sier Grindstad i Glommen Skog.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]