[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Kollektivtransport illustrasjon

Billettpriser på persontransport øker som følge av høyere MVA lav sats.

Den 14. desember vedtok stortinget å øke den lave MVA-satsen fra 8% til 10% fra og med budsjettåret 2016. Økningen medførte noe støy i mediene på det tidspunktet den ble foreslått, og ble på folkemunne omtalt som “moroskatt” da den blant annet fører til økte priser på kino, museer og idrettsarrangementer. Andre områder som ligger inn under MVA lav sats er persontransport og overnatting på hotell. Også transport av kjøretøy på fartøy, og kringkastingsavgiften vil være omfattet av en sats på 10 prosent.

Les VG.no sin artikkel om “moroskatten” – publisert i oktober 2015

En redusert merverdiavgiftssats er selvfølgelig gunstig for de virksomheter det gjelder. Etter at forslaget om økt MVA lav sats ble kjent i oktober var det knyttet en viss usikkerhet til hvordan overgangen skulle håndteres. Når det gjelder kollektivtrafikken uttaler departementet at det legges opp til kompensasjoner. Ellers er det ikke fastsatt overgangsordninger.

Innenfor bestemte områder, for eksempel persontransport, ble det laget logiske og fornuftige ordninger med tanke på overgangen 2015/2016. Skattedirektoratet publiserte 16. desember 2015 en oversikt over området for den økte satsen, og hvordan skatteetaten vil praktisere reglene. I skrivende stund er vi allerede godt inne i 2016, og mye av problematikken rundt f.eks billettkjøp er unnagjort. Det er imidlertid verdt å merke seg at leveringstidspunktet er avgjørende for hvilken sats som skal anvendes og faktureringstidspunktet er avgjørende for periodiseringen av merverdiavgiften.

Dette betyr i all enkelhet at hvis man har kjøpt en billett i 2015 – som gjelder for et arrangemet i 2016 så er man som mottaker av tjenesten i utgangspunktet ansvarlig for å dekke MVA-økningen på 2% hvis det kommer krav om dette fra selger/tilbyder. Selgeren kan imidlertid velge å ta kostnadene ved den økte satsen. Det betyr at selger ikke nødvendigvis krever den økte satsen av kjøper, men likevel innbetaler det fulle merverdiavgiftsbeløpet til staten.

Les Skatteetatens prinsipputtalelse på nett

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]