[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Businesswoman touch button file icon communication

Nå kan du betale skatten med e-faktura.

Skatteetaten tilbyr nå e-faktura ved innbetaling av skatt til alle skatteytere – både privatpersoner og bedrifter.

E-faktura betyr at privatpersoner vil få faktura fra Skatteetaten ferdig utfylt rett i nettbanken, i stedet for i posten eller tilsendt i Altinn. Bedrifter kan inngå e-fakturaavtale med Skatteetaten ved å registrere seg i det offentlige fakturaregisteret ELMA. Virksomheten vil da få faktura fra Skatteetaten direkte i eget regnskapsystem.

E-faktura for privatpersoner

  • Velg å opprette e-fakturaavtale neste gang du betaler inn skatt. Dersom du skal betale restskatt og beløpet du skylder er delt i to fakturaer, vil du få tilbud om å inngå avtale ved betaling av første faktura, men avtalen blir ikke aktivert før begge fakturaene er betalt.
  • Opprett e-fakturaavtale uten å betale skatt: Logg deg inn i banken, velg e-faktura i menyen, og bruk KID-nummerreferansen for å opprette avtale med Skatteetaten. (De 11 sifrene av KID-nummeret vil være din e-faktura-referanse når du skal opprette avtale i nettbanken – de står oppgitt på Selvangivelsen din.)

E-faktura for bedrifter:

  • Registrer bedriften i det offentlige fakturaregisteret ELMA for å kunne motta e-fakturaer fra skatteetaten. Da vil bedriften din få faktura for innbetaling av skatt automatisk inn i eget regnskapssystem.

 

Les mer om e-faktura i artikkelen fra Skatteetaten.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]